Kultur som integrationsfaktor

image

Idag var jag gäst på Nyhetscaféet i Landskrona, som anordnas av den syriske journalisten Ali Alabdallah. Syftet är att, via aktuella nyheter, skapa diskussion och ökad förståelse bland nyanlända för det svenska samhället. Att använda nyheter som integrationsmedel.

Anledningen till att jag var inbjuden var för att försöka ge en överblick över Landskronas kulturliv och hur dessa kan användas i integrationsprocessen.

För mig är ordet ‘integration’ inte helt oproblematiskt. Jag talar gärna hellre om delaktighet, öppenhet och möten. Mina egna mor- och farföräldrar flydde från Ungern 1956, så jag vet väl vad det innebär att starta om från början.

Det är en ödmjuk sak att stå inför människor som förlorat mycket och känner sig väldigt långt ifrån det samhälle de anlänt till – att vara utanför när de rent fysiskt är här.

Där har kulturen både en stor utmaning och en stor uppgift – att inte bara erbjuda verksamhetsbyggnader som mötesplatser, utan att sänka trösklarna och erbjuda programpunkter som faciliterar möten, samtal, insikt & förståelse.

Vi kan heller inte nöja oss med att producera kultur för olika grupper, utan även göra det med dem.

När Landskrona nu gör profilsatsningar på både fotografi och KKN-företag, så får vi heller inte glömma bort vårt grundläggande demokratiska uppdrag. Jag tror inte på integrationsprojekt i kulturvärlden per se – men jag tror på kulturens inneboende möjligheter till att vrida och vända på våra perspektiv. Att öppna upp, att bredda ingångarna. Då måste vi också vara vakna och tillgängliga.

En stor del av detta är de egna initiativen – som Nyhetscaféet som Ali startat. Där tillhandahåller vi som nämnd och förvaltning gladeligen lokalerna.

Men integration, om vi nu ska använda oss av det begreppet, handlar i hög grad om steget efter detta. Vad händer när institutionerna stänger, när programverksamheten är över? När alla går hem till sina egna kammare? Svenskarna åt sitt, de nyanlända till sitt? När gränserna återgår?

Att hålla den där dörren öppen – att fortsätta samtalet, är det avgörande.

Om dessa frågor finns det all anledning att återkomma.

Kommentera

