Ny musikscen?

Som HD/Landskrona Posten skriver idag så har jag och kulturnämnden i Landskrona beslutat om att Fritids- och kulturförvaltningen ska vara sammankallande för en referensgrupp av sakkunniga som förutsättningslöst ska diskutera möjligheterna, utmaningarna och behoven av en ny lokal musikscen. Det var länge sedan Landskrona hade ett fungerande nattliv som inte endast bestod av våra centrala krogar. Jag är av den bestämda uppfattningen om att en stad behöver ha ett starkt kulturutbud även i nattlivet, och då med ett programutbud som tilltalar riktade, olika målgrupper.

Nu är frågan om det underlaget finns i Landskrona. Det finns säkert de som avskriver utsikterna som hopplösa redan från början. Jag är inte så säker på det.

Framförallt är detta en fråga om rätt typ av rätt aktörer med rätt typ av fastighetsägare. Jag tror på en blandning av lokal kännedom och ”outside perspective”.

Hur en eventuell slutlig lösning eventuellt skulle kunna se ut vet jag inte idag. En sak jag är övertygad om är att Landskrona som stad varken kan eller bör engagera sig i ett sådant huvudmannaskap. Men det betyder inte att det inte går att ta ansvar för att tända gnistan och sätta igång en process. Det är alltid lättare att få saker gjorda om det finns konkreta förslag att ta ställning till. Och vi vet alla att det i Landskrona för närvarande bubblar på flera fronter i kulturlivet. Vi har dessutom flera fria aktörer på musiksidan som jag tror har både spännande idéer, kunskapen och drivet att, givet rätt förutsättningar, komma med konstruktiva förslag.

Ska vi dessutom utveckla Landskronas profil som kulturstad så bör det rimligtvis finnas en ordentlig musikscen för gästartister och lokala band.

Jag ser fram emot referensgruppens idéer och förslag.

Kommentera

