Välkomna!

Varmt välkomna till bloggen ”Kulturordföranden”. Mitt namn är Csaba Bene Perlenberg, och jag är sedan årsskiftet ny ordförande i kulturnämnden i Landskrona. Jag har den stora turen att få efterträda Gunlög Stenfeldt (Fp) som kulturordförande, som nu gått vidare till att bli första kvinnliga ordförande för kommunfullmäktige (KF) i Landskrona.

Det bådar gott för kulturens fortsatta utveckling i Landskrona att Gunlög nu leder KF, då hon har en stor förståelse för, och kunskap om, kulturens betydelse och möjlighet för stadsutveckling.

Jag är född i Landskrona (nåja, på Helsingborgs Lasarett, men det talar vi inte högt om) och uppvuxen i staden. Under kortare sejourer för utbildning och arbete har jag varit bosatt i Prag, New York, Stockholm och Malmö, men är sedan 2010 tillbaka och i min hemstad.

Min bakgrund är inom filmvärlden. Sedan 2002 har jag regisserat, författat och producerat ett 20-tal kortfilmer och en TV-serie. Dessutom långfilmsdebuterar jag inom kort. De flesta filmer jag gjort, är inspelade i Landskrona. En del av mina filmer har visats på festivaler runt om i världen, och har dessutom blivit tilldelade ett par priser. Utöver detta har jag varit producent för Bakgårdsbion i Helsingborg samt under en kortare tid producent på Öresundsteatern i Landskrona. Jag har också undervisat inom filmproduktion och estetisk verksamhet på Campeon Frigymnasium i Helsingborg under många år.

Kulturfrågor är alltså någonting som jag inte enbart har ett stort intresse för, utan något som jag handskas och bitvis stångas med på en daglig basis.

Det bör inte stickas under stol med att jag i min ungdom satt en halv mandatperiod 2002 till tidigt 2005 som ordinarie ledamot i kulturnämnden för just Folkpartiet i Landskrona, då i opposition. Samtidigt som jag lämnade min plats i kulturnämnden (och en kortare tid i vuxenutbildningsnämnden) gick jag dock ur Folkpartiet. Jag har alltså inte varit vare sig aktiv, medlem i eller på annat sätt kopplad till Folkpartiet sedan dess.

Idag är jag dock partilös ordförande (på ett Fp-mandat), och leder treklöverns block i kulturnämnden. Förutom Folkpartiet är det Moderaterna och Miljöpartiet som ingår i treklövern. Socialdemokraterna utgör det huvudsakliga oppositionsblocket, och Sverigedemokraterna utgör ett tredje block. De är vågmästarparti.

Både jag och övriga kulturnämnden är, till skillnad från de flesta andra nämnder i Landskrona, endast valda på ett år. Under 2015 kommer det göras en utredning om hur kulturnämnden och fritidsnämnden samt vår gemensamma förvaltning Fritids- och kulturförvaltningen ska vara organiserat i framtiden.

Det har skett en makalös förändring i Landskrona under de senaste fyra åren. Kulturpolitiken har blivit en ledande profilfråga och en central faktor i den omfattande stadsutvecklingen som för närvarande sker. För en som är född och uppvuxen i Landskrona är det en på många sätt en mycket annorlunda stad att verka i, än när jag var ung. Idag träffar man människor som helt saknar kännedom om det nedlagda varvet och det chocktillstånd som länge paralyserade staden.
Förutom att ha ett väldigt starkt institutionaliserat kulturliv med en fantastisk gästspelsteater i form av Landskrona Teater, ett museum och en konsthall som inte sällan inte bara prickar rätt vad gäller område och specifika konstnärer och utställare utan dessutom även lyckas vara steget före, så har vi ett vitalt fritt kulturliv i form av Öresundsteatern, flera spännande gallerister både i Landskrona och på Ven, för att inte nämna en sprillans ny biograf med tre salonger i Bio Maxim och flera väldigt aktiva kulturföreningar samt flera fria kulturaktörer.

Dessutom har Landskrona sedan några år tillbaka gjort en medveten satsning på två högprofilerade områden. Det första är inom KKN-sfären, där kreativa och kulturella näringar i form av KELA-kollektivet nu blivit till det kreativa huset Fröfabriken med ateljéer, studios, utställningsytor och kontorsplatser för konstnärer och KKN:are i en helt unik fabriksmiljö.
Fotostad Landskrona är det andra området, där den omtalade Landskrona Fotofestival endast är en del av en oerhört ambitiös och målmedveten satsning.

Med detta sagt är det alltså oerhört spännande att få ansvaret att inte bara förvalta, utan även utveckla den satsning som görs på kulturlivet i Landskrona.

Min förhoppning med denna blogg är att skapa ett forum för betraktelser men även rapportering om det senaste inom kulturlivet i Landskrona, men även kulturpolitik i allmänhet.

Om detta finns det säkert både ett och annat att inte bara beskriva, men även tycka till om.

Varmt välkomna!

C.

Kommentera

