Bio Maxim gånger tre!

20150212_173219

I tisdags kväll var det så äntligen dags – den efterlängtade nyinvigningen av Bio Maxim. Svenska Bio har tillsammans med Paulssons Fastigheter gjort en totalrenovering av min barndoms biograf. Erkännas bör att jag personligen inte var så överförtjust i tanken på att förstöra den gamla pampiga salongen med balkongräckena runtomkring, men när jag nu sett med vilken noggrannhet och detaljrikedom man lyckats skapa hela tre mindre salonger, så är det inte utan att cineasten i mig är överlycklig. Dessutom är den stereoskopiska 3D:n förmodligen den bästa 3D:n jag någonsin sett – och då har jag sett 3D i New York, London, Tokyo och New Delhi.

Tre salonger möjliggör ett diversifierat utbud på en nivå som Landskrona inte upplevt i bioväg på flera årtionden.

Under en tid i min ungdom (jag vet, floskelvarning på det uttrycket..) jobbade jag själv i kassan på Maxim under Marie Öhgrens tid. Det spenderades många timmar i det gamla personalrummet medan filmerna visades. Den enda filmen jag någonsin sett helt själv i en salong var Don Bluths ”Titan A.E.”, och den första filmen jag bjöd med min första riktiga flickvän till var ”Alien 4”. Jag spelade till och med in ett par scener i min allra första kortfilm på biografen. Det är alltså ingen överdrift att påstå att jag växte upp på Bio Maxim – och jag ser fram emot många timmar i biomörkret under det kommande året.

Kommentera

